onsdag 24. august 2011

Politikk og sånt

Jeg har prøvd å gjøre en innsats for demokratiet i dag. Ikke det at politikk noen gang har interessert meg noe særlig, men jeg synes det er viktig å stemme. Demokrati er en bra ting, best å holde liv i det sålenge som mulig. Men politiske partier derimot, er jeg ikke like begeistret for. Sånn ved første øyekast, om man kan kalle det det, så synes jeg at alle partiene er dårlige. Alle er dårlige, alle har urealistiske mål og alle lover for mye. I tillegg bruker de grenseløst mye penger på valgkampanjene sine. Jeg skjemmes litt over akkurat det. Bruke millioner på flyers og drops og effekter, når disse pengene heller kunne brukes til skoler, eldreomsorg, bedre veier eller noe mer fornuftig.

Men så ser jeg selvfølgelig nærmere etter og innser at noen av disse politiske partiene kanskje har noe bra å komme med. Mange av dem har faktisk ett og annet fornuftig. Og selvfølgelig mye ufornuftig og urealistisk. Men hvilket parti er da best? Og hvilket er best for akkurat min kommune? Som jeg for øvrig ikke bor i engang, fordi jeg er i Bergen og studerer. Det er det som er problemet. Og ingen klarer å skille seg ut som mye bedre eller mye dårligere enn de andre. (Eller jo, det er et par jeg absolutt ikke skal stemme på, men føler ikke for å nevne de her).

Ved forrige valg, stemte jeg på det partiet som jeg følte gav mest fordeler til studentene. Idiotisk i grunnen, for alle lovte gull og glitter og 11 måneders studielån, men det så vi ikke noe til. Så denne gangen har jeg tenkt å gå litt grundigere til verks. Jeg har samlet opp en hel pose med brosjyrer om partiene, og skal prøve å bruke internet mer aktivt, slik at jeg til syvende og sist, eller forhåpentligvis før valget, klarer å finne meg et parti. Tanken på å ha et eget parti, er nesten litt morsom. Men jeg skal tross alt komme meg gjennom mange engasjement-sperrer og fordommer før jeg kommer så langt. Så vi får se.

Stemme skal jeg gjøre uansett, om det så blir blankt. Så støtter jeg demokratiet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar