søndag 9. januar 2011

Er trafikkulykker et kollektivt ansvar?


Bildet er linket


Det er jo ikke til å legge under en stol at det har skjedd mye på Norges glatte veier så langt i vinter. Om det så er utforkjøringer på de rareste vis, eller større dødsulykker. Den stygge ulykken i Tromsø i går er jo et godt eksempel. Og hva er grunnen til det? Glatte og dårlige veier kan vi si. Feilprioriteringer på saltinga. For dårlig sikring. For dårlig varsel. Eller kan det også være noe annet?

Jeg funderer stadig på denne tanken når jeg er ute og kjører bil på glatte veier selv. Egentlig både på glatte såvel som tørre veier. Fenomenet er ofte det samme. Det kollektive ansvaret. For hva har størst påvirkningsgrad; at veien er glatt, dårlig og generelt uoversiktelig? Eller observasjonen av andre bilister på den samme veistrekningen som deg selv?

For min del er det faktisk det siste, må jeg innrømme. Jeg stoler alt for mye på de andre som enten kjører etter meg, men aller helst før meg. De jeg kan henge meg på og ha samme fart som. Noen som er buffere i front, som kan vurdere forholdene bedre enn meg selv. Jeg tenker som regel at sålenge de holder den farten de har, så går det nok bra for meg også. Men for en dum tanke. Hvis man skal tenke statistisk og si at 1 av 5 biler, som et eksempel, er garantert å skli ut av en bestemt sving. Ja, så kan jo den bilen like gjerne være med meg bak rattet. For akkurat da jeg kjørte der, var snøen akkurat nok slipt bort til at mine tre år gamle piggfrie dekk ikke fikk grep. Nå skal det sies at jeg kjører på piggdekk altså. Det er da vestlandet med sine dårlige veier vi snakker om, men uansett, poenget er det samme.

Så tenker jeg jo etterhvert litt lengre enn meg selv. Dersom det er sånn at jeg ofte følger strømmen og henger meg på andres fart, eller muligens lar meg presse av de bak, så kan det vel tenkes at dette gjelder andre også? Kanskje er det flere bilister der ute som egentlig ikke helt stoler på seg selv, og dessuten har mindre enn 10 års erfaring på vinterføre. Kanskje er vi gruppen av farlige bilister, og da tenker jeg på den gruppen man selv ikke vil møte fordi disse andre kan forårsake et problem og en følgende ulykke, selv om man selv er helt kompetent på veien. Kanskje er min gruppe sjåfører den gruppen, nettopp om vinteren. Ellers så er muligens den andre gruppen den med de farlige bilistene. De som kjører rått fordi de tror de vet hva de gjør. De som presser opp farten fordi de tror andre ville kjøre fortere. De som feilberegner, men som klarer seg på grunn av flaks. Kanskje er ikke bilen bak like heldig?

Dermed kan vel trafikkulykker også svakt generaliseres til et kollektivt ansvar. For hadde det ikke vært en liten sjanse for at ulykkesraten hadde gått litt ned, dersom alle hadde kjørt litt mer forsiktig? Nettopp for det felles beste. Nettopp for å holde flaksen på alles side, og tenke en liten tanke om at selv om jeg har firhjuls-trekk og piggdekk, så kan stakkaren bak være dum nok til å kjøre med bakhjulstrekk og sommerhjul.

3 kommentarer:

  1. Begynte å tenke litt på dette for en stund siden. Var en stor ulykke i distriktet her. Da er jeg slik at jeg begynner å tenke om noen jeg kjenner er involvert. Det var det ikke, men jeg vekslet en del meldinger på twitter. Det finnes noe som heter 2+1 veier. De har det i Sverige. Vi har det ikke i Norge. Det er ingen tvil om at mange liv er spart i Sverige. Man unngår i stor grad de stygge møteulykkene.

    Selvsagt ville risikoen ved å bevege seg i trafikken være mindre om alle var mer forsiktige. Du har sikkert hatt en kopp eller noe du er glad i. Så mister du den og den knuser. Ulykker skjer, men jeg tror mer på gode veisystemer enn at vi tar et kollektiv ansvar.

    SvarSlett
  2. Selvfølgelig ville det hjulpet å forbedre veiene, det er det jo ingen tvil om. Men det blir jo ikke gjort, gjør det vel? Og sånn som tilfellet er på mine trakter, spesielt på småveiene i Hardanger, er det ikke engang mulighet for å forbedre veiene. Der er det svært dårlige forhold som er vanskelig å vurdere, og man får rett og slett feil intrykk av hva risikoen er når en firhjuls-trekker kruser foran deg.

    SvarSlett
  3. //gratulerer! du har vunnet en konkurranse hos meg. Jeg har sendt deg en mail :)

    Klem

    SvarSlett