tirsdag 2. desember 2008

Hva driver de med?

Hva driver politikerne med nå til dags? Eller hva er det egentlig de tenker? Når det i går gikk nyheter hele døgnet om gratis heroin til trengende, så begynner iallefall jeg å lure litt. Du gir ikke heroin til folk sånn uten videre fordi de "trenger" det. Nei nei nei... Det er nå jeg tror at vi kan konkludere med at staten har fått et lite snev av de vi så profft kan kalle suboptimalisering. Hvor målene er forskjøvet fra det opprinnelige mål av grupper eller individer innenfor organisasjonen i sin helhet. I dette tilfellet er det vel suboptimalisering på generelt folkebasis. Altså - her er det snakk om avvikere fra samfunnet generelt. Folk skjønner jo det av seg selv, det er noe som nesten inngår som en offentlig norm, at man ikke bare "kjøper" inn litt herion fordi de stakkarsene på gata er gått tomme. Det var ikke det statens velferdsvisjon var ment til.

Jeg
tror ikke det er sånn at det vil få omvent virkning ved å gi heroin-missbrukere gratis dop.
Begrunnelse: rett og slett på grunn av konsekvenser! Man gir ikke en pistol til en som sliter med selvmordstanker og tenker; "nå kan det jo hende personen skjønner av seg selv at det er en dum ting å gå rundt med sånne tanker. Best å bare kommer seg opp selv og fortsette som normalt." Særlig... Nei, man blir ikke bare mindre avhengi sånn uten videre fordi man plutselig får ting gratis. Ok, store mengder vil kanskje redusere den desperate kampen om det lille -ja, men det får være grenser for hvor mye heroin staten vår skal begynne å kjøpe. Ikke at det er et helt lovelig dop heller.
Nei, hvis det er sånn det skal være så tror jeg nesten jeg kunne meldt meg frivillig til å ta over noen styringsorganier på Stortinget selv. Og jeg er ikke den som er mest opptatt av politikk.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=544698

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar