søndag 22. mars 2009

Jeg drekker av melkekartongen

Det er rart hvordan man skaffer seg dårlige vaner bare man får bo alene litt. Da er plutselig alt lov, og vi elsker det, men er det så bra egentlig? Å legge til seg sånne sleske vaner kan bli et stort problem den dagen du flytter inn med noen andre igjen...

Vi har alle vaner og uvaner, det er ikke til å komme ifra, men det er først når de går ut over andre at vanene blir dårlige. Det er det som er så farlig med å bo alene, for da gjør det faktisk ikke noe for noen at radioen står på hele dagen, at ikke skapdørene alltid blir lukket og at man drikker rett fra melkekartongen i kjøleskapet. Men med en gang du kommer i hus med noen, så oppstår det konflikter over ting du gjør som du ikke lengre tenker over. Og da er det gjerne ikke så lett å legge seg til ny vaner og slutte konsekvent med de du alt har.

Men det som er værre enn at du drar med deg uvaner ut i verden, er at det er så utrolig mange av oss som har de samme uvanene. Det er bare det at folk irriterer seg over dem først når de dukker opp hos andre. Dermed går vi rundt og er sure fordi folk gjør ting vi ikke liker, selv om vi egentlig gjør noe tilsvarende selv uten å tenke over det. Ikke rart det blir krig sier jeg.. hehe.
Men for å ta noen eksempler så er det veldig mange som har en dårlig vane med å alltid gjøre ting i siste liten - hvem er vel ikke sen med oppgaver iblandt - men tåler du at oppvasken ikke blir tatt før dagen etterpå, slik at det ikke er noe rent til frokost og du blir gående å irritere deg resten av dagen? Når du selv kanskje ikke tok ut klærne av tørketrommelen slik at en annen ikke fikk tørket akkurat den genseren som skulle brukes neste dag. Er det ikke ganske det samme, bare på forskjellig hold? Har vi ikke alle disse vanene som passer oss perfekt sålenge vi gjør dem selv.

Nei, vi mennesker er litt rare. Jeg for eksempel må bruke en halv time om morran for å klare å stå opp, jeg drøyer oppvasken til siste slutt og jeg går bare fra radio og TV når jeg skal noe annet. Ved å ta et raskt søk på google.no finner jeg ut at hvertfall 50% av folk der ute har akkurat de samme vanene som meg, om da ikke noen verre.

Jeg vil si at løsningen er, selv om den riktig nok aldri vil funke fordi vår spykologi rett og slett blokker den ute, å se på alle de gode vanen til folk. Det burde være nok til å veie opp de dårlige stort sett, men desverre så blir disse fort skjøvet bort så fort en legger seg opp i bare den minste lille uvane hos folk. Best å bo alene sier jeg da..

Bare ikke bli like sprø av andres uvaner som denne lille karen her da.. hehe, vi må nok bare lære å leve med dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar