lørdag 21. mars 2009

Jeg fant, jeg fant!

Hva gjør man egentlig når man finner penger på bakken? Altså, de ligger jo bare der uten eier, og hvis ikke du tar dem, så tar noen andre dem. Men, jeg føler meg av og til litt skyldig også? Det er jo ikke mine penger og jeg har jo ikke gjort noe for å fortjene dem. Kanskje er det en stakkers gammel dame som hadde akkurat nok til det hun trengte på butikken. Eller en unge som fikk penger av mamma slik at han eller hun kunne ta bussen hjem den kvelden. Hvem vet - kanskje noen virkelig trengte disse pengene.

Men funnet er vunnet. Det går som regel dårlig å drive å spore opp eieren av en pengelapp, og det er i grunnen synd å bare la dem ligge også. Vi må få inn de pengene vi har igjen etter finanskrisen inn i systemet. Og tar ikke du penger når de ligger der, så gjør noen andre det. Garantert. Så hva gjør vi med disse pengene? Jo, del dem men noen kjente og kjære, kjøp noe godt, bruk dem til noe bra - eller rett og slett spar dem. Vi er jo fattige studenter er vi ikke?

Nei, moralen er jo hvertfall der da. Selv om det til tider kan være vanskelig å gjennomføre alt helt rett. For sånne pliktoppfyllende mennesker som meg selv, så vil en jo helst aldri ta andres ting, men ærlig talt, når noe detter ned i hendene på deg så er det jo bare å heller gjøre det beste ut av det. For så og si til seg selv at det rett og slett ikke er så farlig og at det bare er å glemme dårlig samvittighet. Penger er jo ikke alt her i verden, heldigvis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar