onsdag 13. oktober 2010

Leieboere som ikke betaler for seg

Høstsemesteret er alltid veldig hardt. Ikke bare er det høst, som betyr regn her i Bergen. Regn og kulde og mørke. Men det er også et utrolig kort semester. Vi blir kastet rett ut i en hverdag igjen, etter sommerens rutiner, uten egentlig å rekke å skjønne hvorfor sommeren dette året varte så mye kortere enn i fjor. Og før vi vet ordet av det, så er vi godt uti september og noen hvisker deg i øret at det bare er to måneder igjen til eksamen.
Flott.

Det eneste som er positivt med at tiden går så fort, er at det stadig nærmer seg slutt på krykke-gåing for meg. Men vi er ikke helt der ennå. Så i mangel på å finne enda et nytt tidsfordriv, kombinert med høstsemesterets skremmende fart mot eksamen, satt jeg meg ned for å lese litt i mine kjære fagbøker. Det er en helt grei måte å få dagen til å gå på, tenkte jeg.
Men det er ikke poenget.

Poenget er, at mens jeg sitter der og leser i denne store, engelske, vanskelig-forståtte boka. Mens jeg sitter og prøver å ikke lese samme setning om og om igjen, og prøver å bruke mer tid på teksten enn jeg bruker på å studere bildene (de er ganske fasinerende altså). Og mens jeg desperat prøver å finne ut hva self-transcendence egentlig betyr (i følge Store norske leksikon mener Kant at "Den transcendentale logikken omhandler nødvendige trekk ved vår erfaring av gjenstander." Og i følge engelske Wikipedia er den orginale definisjonen på transcendence denne; "The first meaning, as part of the concept pair transcendence/immanence, is used primarily with reference to God's relation to the world and is particularly important in theology. Here transcendent means that God is completely outside of and beyond the world, as contrasted with the notion that God is manifested in the world. This meaning originates both in the Aristotelian view of God as the prime mover, a non-material self-consciousness that is outside of the world. Philosophies of immanence such as stoicism, Spinoza, Deleuze or pantheism maintain that God is manifested in and fully present in the world and the things in the world." )

Javell...
Utenpå boken min står det; "This international student edition is for use outside of the U.S.". Jeg tror kanskje de har stolt litt for mye på en eller annen idiot som liksom skal kjenne verden, men tror at Norge er hovedstaden i Sverige.

Uansett.
Jeg blir ganske dypt konsentrert og veldig frustrert når jeg støter på problemer som det der. Og veldig engasjert, for jeg jo bare finne ut hva dette liksom skal bety. Så det resulterte i at jeg satt ganske godt gravd ned i bøkene mine og PC'n på si, før jeg oppdaget noe i øyekroken på mitt høyre øye. Bittebitte liten bevegelse. Du vet sånn som du egentlig bare enser med underbevisstheten din og ikke reagerer så mye på fordi du vet at det sikkert ikke er noe. Dessuten har du gjennom alle år lært deg å ikke reagere på små og utydelige bevegelser i øyekroken, i tilfelle du kommer til å få bekreftet det alle barn og 14-åringer er redd for; at skrekkfilmer faktisk er ekte. Så det tok altså litt tid før jeg egentlig reagerte. Og når jeg da endelig fikk revet meg løs fra bøkene mine, og values, transcendence, tallet 48 og den nye No milk today-reklamen surret i hodet mitt. Da oppdaget jeg en sånn en;


Og den var i grunnen litt søt der den krabbet rundt i sirkler og sikk-sakk, antageligvis visste denne her at den ikke var der den hørte hjemme. Men likevel, det var er DYR. Vi skal ikke ha dyr i huset. Ikke sånne ekle krypdyr. Så jeg måtte selvfølgelig gjøre det som var nødvendig å gjøre i slike akutte situasjoner, sånn før den forsvant igjen; jeg googlet den.

På internett fant jeg følgende;
"Ikke skadedyr: Hverken saksedyr (også kjent som klypedyr), skrukketroll (har flere navn:kaffebille, munkelus, tussalus og flasketroll) eller tusenbein regnes som skadedyr. De bare irriterer folk ved sitt nærvær."

"Forebygging og bekjempelse: Skrukketroll gjør ingen skade i private hus og leiligheter, og de overfører ingen sykdommer. Likevel plages mange ved synet av dem. Problemer med skrukketroll i kjellere kan best løses ved å gjøre miljøet tørrere. Dette kan oppnås ved bedret ventilasjon, oppvarming av rom eller skifte av utvendig fuktsperre samt isolasjon av ytterveggen for å motvirke kondens. Sjekk om lufteluker har netting for å holde dyr ute, eller om det er andre veier der skrukketroll kan komme inn. For øvrig er beste middel for å fjerne skrukketroll en feiekost - det er mye mer miljøvennlig enn å drepe dem med insektmidler."

Altså; for å forhindre at disse dyrene ikke vil bo hos meg, så må jeg unngå mest mulig fuktighet i huset. Det passer jo fint, nå som kjøleskapet mitt har begynt å lekke (plutselig har jeg flust av vanndammer der inne). Og for å forhindre fuktighet gjelder det å lufte, samt sette opp varmen, noe som jeg ikke ser helt ideelt for et kjøleskap. Jeg vurderte derfor, for første gang i mitt liv, å invitere det lille dyret til å bo hos meg en stund. Så kan han få skikk på alt vannet. Vinn-vinn situasjon det der.

Men før jeg rakk å komme til denne konklusjonen, var den borte blitt. Nå mistenker jeg den derfor for å ha flyttet inn helt av seg selv, og det uten husleieavtale. Jippi, vinn-tap situasjon. Bare vent til støvsuger-dagen du!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar