tirsdag 5. oktober 2010

Og hva blir det til oss!?

Statsbudsjettet er her. Det alle har vært spente på så lenge. Selvfølgelig må vi få dette med oss. Jeg for min del kom ikke inn i politikken før i fjor høst, da jeg fant ut at kanskje jeg skulle ta et tak og begynne å stemme. Gjøre min samfunnsplikt liksom. Så ja, jeg satt meg så godt inn i alle partiene jeg kunne, uten å bli noe særlig mye mer klokere. Men jeg fant ut hvem som ville gjøre meg som student best, så fikk de andre ha det så godt, selv om de lovet sykepenger og politiforsterkninger og alt det der (hva skal jeg med det liksom??).

Så er det rart med det, hvor mye jeg har fulgt med i politikken i ettertid, for å forsikre meg om at de faktisk har holdt det de har lovet (sålangt er du flink Jens!), men hva er det jeg ser i dag? Her har jeg gått med en opriktig tro om å få en bedre studenthverdag, så mye skal jeg ha for å ha stemt riktig, og hva er det vi får? Beskjed om at vi ikke får 11 mnd studiestøtte likevel. Og i tillegg tar de bort den fine startsummen på hvert semester (den eneste måneden vi stakkars studenter kan føle oss rike). Takk Lånekassen... Så vi får ikke mer... vi får bare større mulighet til å bruke opp alle pengene våre gjennom hele semesteret, slik at vi er tomme når Juni kommer. (Note to self; begynne å få skikk på økonomien før Januar).

Ja ja, det er vel dette som er demokrati.

Artikkelen fant jeg på VG her.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes fremdeles at studenter på høyskoler/universiteter skal få stipend 12 mnd,jeg..Alltid ment så :-)

    Du får trøste deg med at det jaggu ble ræva for oss gamlinger også. Mindre skatt, sier de..og minstepensjonister skal slippe skatt som før? Jeg er minstepensjonist..før i tiden fikk jeg alltid hele forskuddstrekket tilbake på skatten, men så ble det slutt på det. Trygdeavgiften regnes visst ikke som skatt lenger,for den må betales :-) I tillegg fikk vi Halvorsens historiske økning.. og for lavt skattetrekk i 2009 for mitt vedkommende tydeligvis..for jeg fikk noen tusenlapper i restskatt i år. Dermed sørget de for å ta tilbake omtrent hele sin historiske økning. Ingen skal komme og si at minstepensjonister slipper skatt, nei. (har ikke formue som beskattes). Før slapp jeg egenandel hos legen,- det er det også slutt på. Sved hardt da jeg punget ut med 347 kr timen hos en spesialist, - 3 besøk og over tusen kr ut. Frikort? Nei, den grensen kommer jeg aldri over,- man havner rett under den mot slutten av året.
    Trøsten er at jeg får visse medisiner gratis..ennå.

    Demokrati, ja..men det er vel slik at til lags åt alle kan ingen gjera..ikke hele tiden ihvertfall :-)Studenter og gamlinger er blant budsjett-taperne denne gangen. Jeg kan bare ikke huske at vi var blant vinnerne forrige gang heller, eller gangen før der igjen..det så bare slik ut på papiret.

    Det som bør skremme vannet av dagens unge, er prioriteringene. Masse offentlige stillinger = forbruk, gratis barnehage til noen, mer bostøtte..= forbruk..hvor er verdiskapningene som gir penger i kassa? Fremtiden ser ikke lys ut med tanke på skatter og avgifter, gitt.

    Jeg vet ikke hvilket parti jeg skal stemme på lenger.

    SvarSlett
  2. Ja, det er faktisk en trøst at det ikke bare er studenter det går ut over. Alle blir vel skuffet over enkelte ting i dette budsjettet, men noe må det vel være godt for.

    Godt vi har litt tid enda på å finne ut hvilket parti vi vil gi en sjanse til, ved neste valg. Som du sier, så er det litt skremmende med alle prioriteringene som ikke helt går i riktig retning. Men på den annen side så skal det godt gjøres å starte et eget parti helt fra bunnen, så jeg kommer nok bare til å sitte og håpe at et av de eksisterende snart tar til fornuften =)

    SvarSlett