onsdag 2. juni 2010

Ferieproblem #1

Det er fordeler og ulemper med alle ting. Noen ganger er fordelens så store at de helt overskygger de lille ulempene, eller så er er ulempene så store at du ikke kan se noen fordeler. Men andre ganger kan de bli såpass store begge to, at du kan veie de litt opp mot hverandre.

Ulempen med å ha sommerferie før alle andre, er at du (les: jeg) har tid til å gjøre masse husarbeid, fordi alle andre sitter på skolen og leser til eksamen. Det er ikke stort annet å finne på enn å enten se på serier en hel dag, eller gjøre husarbeid. Ikke nok med at jeg har tid til å gjøre husarbeid, jeg har også tid til å gruble over husarbeidet (det er veldig trist ja).

Ulempen med at været blir varmere, hvertfall for sånne som meg som ikke tåler varme, er at man også må ha vinduene åpne hele dagen. Slippe inn litt frisk og forhåpentligvis kaldere luft. Å lufte er ikke en ulempe i seg selv, det er egentlig bare deilig. Ulempen ligger i at på den tiden vinduet mitt står åpent, uten oppsyn, så kryper det masse edderkopper inn i huset mitt. Og det er her jeg velger å koble de to ulempene sammen til et problem.

Edderkopper.

Wikipedia definerer edderkopper slik; "Edderkopper (av dansk edder, «eiter», og kopp, «noe tykt, oppsvulmet») er leddyr som ved hjelp av spinnekjertler på bakkroppen produserer silke (spindelvev). Hos edderkopper er kroppen tydelig todelt, med en midje. De har åtte gangbein, samt to par chelicerer, kalt følebein eller «munnføtter». De har vanligvis åtte øyne."

Grøss.

Ikkepedia definerer edderkopper slik; "Edderkopper er menneskets naturlige fiende. En edderkopp er bare noen centimeter i diameter, men til tross for sin størrelse kan den ta ut en hel flokk med mennesker."



Jeg velger å være mest enig med Ikkepedia i dette tilfellet, edderkopper er vår værste fiende. Videre kommer Ikkepedia med forslag til hvordan man skal takle møtet med en edderkopp;

Dersom du ser en edderkopp, kan du minimalisere skadene ved å følge denne framgangsmåten:


1: Skrik, dette kan i noen tilfeller skremme og forvirre edderkoppen noe.


2: Hvis skriking ikke hjelper, løp. Løp bort fra edderkoppen så raskt du klarer til den er ute av synsrekkevidde.


3: Dersom dette ikke hjelper og edderkoppen angriper, få panikk, skrik, veiv med armene og løp i sirkel.


4: Funker ikke dette heller, løp til nærmeste stol (eller bord, hvis dette er nærmest), hopp opp på den og tørn fullstendig.


5: Hvis alt annet til nå har feilet, er det på tide å hente frem pappas terpentinkanne samt fyrstikkeska. Sett fyr på jævelskapen!


6: Dersom edderkoppen til tross for alt dette fortsatt angriper, få panikkanfall og besvim, om du noensinne våkner igjen, er edderkoppen mest sannsynlig forsvunnet.
 
Ja, ok, jeg er ikke så ille altså. Selv om, etter min mening, edderkopper er noe som aldri skulle eksistert, og i hvertfall ikke funnet veien inn i et hus. Jeg er litt tøffere enn at jeg bare går hen å besvimer, men ikke så tøff at jeg orker å ha dem kravlende rundt meg. Så; løsningen på problemet (jfr. husarbeid og edderkopper) er å støvesuge dem. Alle edderkoppene inn i røret. Hver gang jeg er ute på tur med støvsugeren, passer jeg på å komme ekstra godt til i alle krokene der edderkoppene kan gjemme seg, og sette suget på max. Så forsvinner de.
 
Spørsmålet jeg sitter igjen med er da; kryper de noen gang ut av støvsugeren igjen?
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar