tirsdag 17. mars 2009

Å leve på muffins..


Å, det er så godt!

Jeg var så flink å bakte muffins i helga - maaasse muffins - for det er en av få kakesorter jeg kan spise mer enn ett stykke av. Jeg lærte veldig tidlig da jeg var liten, men gammel nok, å bake muffins så det har blitt mye muffinsbaking opp gjennom årene. Helt til de senere år da, hvor det ble mindre og mindre baking generelt. Så det var jammen på tide å fylle opp noen muffins-former igjen må jeg si!

Men altså, å leve på muffins er vel ikke helt sunt kanskje? Jeg har spist muffins hver dag siden lørdag og nå er det tomt allerede. Og tatt i betraktning at jeg faktisk har sett hvor mye sukker og smør jeg putte inni dem, så må jeg si jeg ligger litt på den usunne kanten om dagen. Ikke bra. Men fy søren så godt!

Jeg skal legge ut oppskriften jeg brukte her, så kanskje noen tilfeldigvis kommer over den og får bakelyst. Vi har vel lov å unne oss noe godt av og til vel..

INGREDIENSER:
100 g smør
150 g sukker
3 stk egg
150 g hvetemel
1 ts bakepulver
0,5 dl appelsinjuice eller melk

FREMGANGSMÅTE:
(10 stk)
Rør smør og sukker hvitt.

Rør inn ett og ett egg. Sikt hvetemel og bakepulver og tilsett vekselvis med appelsinjus eller melk.

Fyll muffinsformene 3/4 fulle ved hjelp av teskjeer. Stek muffinsene på midterste rille ved 175 °C i ca. 20 minutter.

Avkjøl muffinsene og pynt med melisglasur (1 ss kaldt vann til 1 1/2 dl melis), sjokoladeglasur (melisglasur med litt kakaopulver) og marsipanfigurer, non stop eller lignende.

--> Oppskriften er hentet fra klikk.no - flere typer finnes her http://www.klikk.no/mat/spise/article420861.ece

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar