tirsdag 29. desember 2009

Den store byttedagen

Da går vi ihvertfall ikke ut og bytter gaver. Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi mennesker alltid skal være så innmari sauer av oss? Må absolutt alle gjøre ting likt hele tiden? Hvor er det blitt av den fornuftigheten vi liksom skal ha, som fordel fordi vi er mennesker, som forteller oss litt mer om tingenes tilstand og hva som er lurt og ikke lurt. Det er ikke lurt at absolutt alle tenker pålikt at; "I dag er butikkene åpne, og det er sikkert ingen andre som har tenkt på det. La oss dra og bytta halvparten av det vi fikk til jul som vi uansett var missfornøyde med." Bortskjemte som vi er her i Norge, så er det faktisk sånn at mange bytter gaver bare fordi de ikke likte dem. "Det var ikke helt min farge". Ok jeg skjønner størrelse og like ting og sånn. Men alt det der; "det var ikke akkurat en sånn jeg ønska meg"- fjaset kunne vi klart oss uten.

Jeg skal kanskje bytte én gave, og ikke noe mer. Og det er kun av praktisk årsaker. Og det var ikke i dag. Det sto køer så langt øyet rakk inn til den lille byen min her på østlandet i dag. Lange køer altså. Av folk som ikke har sett butikkenes lys på fire dager. Uff så trist da, at vi endelig kunne ta litt fri fra hverdagen. Være hjemme, kose oss med familie, venner og masse god mat. Og kanskje, hvis man virkelig skulle ta av i fridagene, ta en tur ut på tur i snøen og nyte ferien slik som vi alltid gjorde i gamledager. Da frisk luft og skog var noe av det viktigste for den gjennomsnittlige barnefamilie. Det var gode tider det. Nå får folk nesten klaus av ikke å bruke bankkortet sitt minst én gang til dagen. Det gjelder å holde seg i aktivitet vettu, løpe gjennom minst to butikker hver dag er god trim. Dessuten må vi jo alltid ha noe godt som inneholder sukker liggende i kjøkkenskapet. Noe å kose seg med når man setter seg ned for å tilbringe 6 timer foran en skjerm.

Neida. Ferie er fint det. Og ja, det ER lov å kose seg litt ekstra nå i jula. Halve befolkningen har jo som nyttårsforsett å bli bestevenn med mølla i januar uansett. Så vi skal ikke ta det så tungt at vi tar inn noen få ekstra kilo akkurat nå i jula. Bare få unna vanen så fort hverdagen setter igang igjen.

Det er to ting jeg setter virkelig pris på med juleferie; betraktelig flere timer med søvn per formiddag, og det å ha tid til å treffe familie og venner igjen. Når man først er på den riktige siden av landet er det fint å kunne treffe alle de man ser alt for sjelden etter at folk skiller veier med studier og slikt. Og jula er jo den tiden alle kommer tilbake til basene og er innen rekkevidde for besøk. Det er kos, og jeg skal bruke resten av den lille ferien min på å, på en eller annen måte, treffe flest mulig folk på minst mulig tid.

Nå er det tid for mat og film kjenner jeg. Har man snudd døgnet, så har man snudd det. Og det passer ypperlig for oss B-mennesker å endelig kunne følge naturlig rytme. Tenk så mye vi sliter med til hverdags da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar