onsdag 24. mars 2010

Beslutninger

De sier at det å ta en beslutning er en prosess som krever at man tenker gjennom flere ting før man til slutt besemmer seg. Man vurderer alternativer opp mot hverandre, og ser på aktuelle utfall og konsekvenser. Derfor tar jeg meg i å stusse litt over alle de rare valgene folk tar. Hva tenker de egentlig med? Hvordan klarer de å resonnere seg fram til et slikt utfall? Tenker de i det hele tatt på andre alternativer?

- Jeg skal ha denne som gave. Du må ta av prislappen.
- Vil du jeg skal pakke den inn for deg kanskje?
- Nei. Men jeg må ha med litt papir.
- Litt sånn papir?
- Nei. Ikke det. Jeg vil ha det andre. Det på den store rullen. Det var finere.
- Jaha.
- Men bare litt. Det må være lite. Jeg har ikke en saks eller noe sånnt, så det må være enkelt å pakke inn.
- Sånn da?
- Ja. Det må gå kjapt. Eller nei. Vet du hva. Jeg har ikke tid til å pakke det inn selv. Du må gjøre det.
- *Sukk*. Selvfølgelig kan jeg det. Fornøyd?
....ikke egentlig. Hvor er logikken i det der? Mer jobb for meg? Klarer du rett og slett ikke bestemme deg før du allerede har ombestemt deg?

- Hei. Hvem er best av disse?
- Hmm, jeg antar at det er den. Vil du at jeg skal undersøke det nærmere?
- Ja, jeg vil jo helst vite hvem som er best da. Det er litt viktig for meg.
- Ja.
- Men jeg tror jeg bare vil sette meg ned å se litt på dem selv jeg. Takk for hjelpen.
- Jo versogod.
For den hjelpen du ikke fikk... Herlighet.

- Har du sånn vanlig almanakk?
- Nei, men jeg har en sånn bok du kan skrive i selv. Dag for dag liksom..
- Åja. Hmm. Ja, men da tar jeg heller det.
Halo. Det er to helt forskjellige ting. Da skjønner jeg plutselig hvordan enkelte folk kan gå inn i en butikk etter en bestemt ting, for så å komme ut igjen med noe helt annet.

Også har du alltid blondinene da. De kan kanskje ikke for noe for sin ulogiske tankegang stakkars.
- Ja, også sa jeg til han at jeg vurderte å begynne å røyke da.
- Hvorfor sa du det?
- Nei, jeg vet ikke. Følte bare litt for å si det liksom. Og han liksom, æsj liksom, og sa at da ville han ikke være sammen med meg mer liksom.
- Hæ sa han det!?
- Ja! Og jeg mener, hvorfor ikke liksom. Det er jo samma det om jeg vil begynne å røyke eller ikke. Du han kompisen din røyker jo? Kan jo ikke skade så mye som folk skal ha det til.
- Ja, men han er i ganske god form sånn ellers da, så det er jo ikke så farlig for ham.
- Nei, nettopp.

Folk er så dumme av og til. Det er til å bli fasinert av tankegangen deres. I hvertfall når de tenker den høyt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar