søndag 18. januar 2009

Spennende mat

I går var jeg på Japansk resturant for første gang i mitt liv. Det var virkelig en opplevelse verdt å huske. Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til Sushi og alle denne rare fiske-maten, men tenkte at jeg hvertfall måtte prøve litt da. Det vanskeligste var kanskje det å finne ut hva man skulle bestille av mat, men vi hadde heldigvis med oss en som hadde litt peiling, og en hel haug med anbefalinger til oss. Så vi kom i gang med et utvalg av litt forskjellige forretter.

Min forrett kalles Tempura, og besto av frityrstekt kongereke, fisk og grønnsaker. Jeg fikk litt små-sjokk med det samme, når jeg så halen på disse store ekle rekene - som jeg i utgangspunktet ikke liker, men jeg ble skikkelig positivt overrasket. Det var utrolig godt og akkurat passe til en forrett.



Hovedretten min var litt mer "safe", da jeg selv valgte nudler og kylling-wok. Den var virkelig spennende tilbredt og hadde veldig mange forskjellige smaker blandet sammen i en rett. Porsjonen derimot var en av de større jeg har vært borti på resturant, og sammenlingnet med de andre sine, så jeg orket ikke spise opp alt. Men godt var det likevel...

Jeg smakte også litt ordentlig sushi av mamma. Og her var jeg nesten mer skeptisk enn til rekene mine, da jeg ikke helt liker tanken på rå fisk. Men igjen må jeg si jeg ble positivt ovverraska. Det var faktisk kjempegodt.


Eneste som ikke var så godt var det de kaller Sake, eller risvin. Den var varm og smakte egentlig mest eddik. Men man kan jo ikke like alt vel, så konklusjonen er uansett at Japansk mat er skikkelig digg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar