tirsdag 1. desember 2009

Nå mangler vi bare snø

Endelig er desember kommet på kalenderen. Jeg har gledet meg stort til desember i år, mulig fordi jeg har så mye fri og endelig kan nyte advendtstiden. Jeg har en følelse av at det kan bli mange år til neste gang, så det er best å gripe sjansen nå.

Nå er det skikkelig jul i hus. I helga hadde vi julebaksten, det vil si pepperkaker og kakemenn. Det ble bare to slag i år, men for å være fattige og travle studenter så er det mer enn bra. Vi lagde alt fra bunnen faktisk, ikke noe IKEA kakedeig her i gården nei. Og de ble kjempegode også! Det ble litt feilberegning på deig, så vi har nå en passe mengde pepperkaker, og en hel haug med kakemenn. Så vi prøver å gi bort så mye vi kan :P Men så utrolig koselig det er å bake til jul da! Jeg har ikke gjort det siden ungdumsskolen eller noe, så det var skikkelig stemning. Spilte julemusikk hele dagen og det var mel overalt. Anbefales på det sterkeste hvis du ikke har kommet i julestemning ennå.

Og etter at baksten var ferdig var det julepyntingen som måtte til. Vi har hengt opp julegardiner, satt fram masse røde lys. Advendtstaken er på plass, diverse julekalendere og rød løper på stuebordet. Og selvfølgelig er julestakene kommet i vinduene. Ingen julestjerne som lyser i denne leiligheten i år, men vi laget noen fine pepperkakehjerter som jeg pynta så fint med melis i går og hang opp i vinduene. Så nå er julestemninga på topp!




Nå mangler vi bare snøen utenfor. Vi har i det minste frost da, selv om det ikke helt gjør samme nytten. Det er ikke akkurat sånn at det snør så alt for mye på vestlandet til jul, jeg må nok bare vende meg til den tanken, men det hadde satt kronen på værket om det kom litt snødryss nå likevel. Det er ikke skikkelig jul før det er kommet snø, sånn som det var når jeg var liten. Så jeg venter jeg, en kan vel alltids håpe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar