mandag 21. desember 2009

Når nettene blir lange og kulda setter inn

Endelig har den vinteren jeg har ventet så lenge på kommet til Bergen. Det er så herlig med snø og vinter. Kanskje ikke like herlig for alle de som må ut kjøre på dette føret, det går stadig galt der ute, men for oss som kan tilbringe mesteparten av dagen innendørs er det perfekt. Det passa i grunnen ganske bra også at den ikke kom før nå. Så får vi hvit jul på julaften, men ikke alt kaoset gjennom hele desember.

Men selv om det er kommet snø er det fortsatt kaldt. Vakkert og kaldt. Men så er det noen da, som ignorerer denne kulden. Et sånt utskudd fikk jeg øye på på vei til bussen. Det trava forbi meg en joggende gutt, kun ikledd en lett jakke og tights. Tights ja - på en gutt! Eller mann. Alt ettersom. Som den samfunnskritikeren jeg er har jeg to ting å si til denne joggeren.

For det første: Slutt å lat som om minusgrader ikke eksisterer. Jada, jeg er klar over at man blir varm av å jogge altså, men så lite klær i så mange minus er ikke helt sunt. Jeg blir gal av sånne folk som kan gå rundt i ingen klær når det er så kaldt ute at alle vi andre får fingerprett bare vi stikker nesa ut døra. Sånne som er like fornøyde med været samme hva og slipper å pakke seg inn i 4 skjerf, 3 luer og votter opp til albuene. For ikke å snakke om de støvlene vi kaller sko, som er foret på innsiden og har plass til 2 par ullsokker. Sånne folk forstyrrer gjennomsnittet. Når gjennomsnittet sier at de fleste synes det er kaldt nok med 5 blå, så skal det søren meg ikke komme noen å forstyrre det sånn at det ser ut som om flesteparten ikke synes det er kaldt før gradene er nede på 10! Det vil vi ikke ha noe av.

For det andre: mannfolk burde (les: skal) aldri vise seg offentlig i tights! Nei, det er ikke sexy på dere. Ja, det kan være sexy på jenter, men det er verdt å merke seg at dette kun er på treningssenteret og ikke helt gjelder alle. Mannfolk som er ute å jogger kun iført trengingstights rundt de tynne bena siner er ikke fint. Ikke lat som en gang. Det er en grunn til at skiløpere er i en egen kategori blandt samfunnet. Dra hjem å skift.

Resten av oss som skjønner forskjell på kaldt og varmt og uteklær og inneklær får nyte dagen med snø, sol og ikke vind. Dere som skal ut å kjøre: hold dere hjemme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar