onsdag 13. januar 2010

Bergen er forurenset!

Artikkel fra VG-Nett: Se giftskyen over Bergen sentrum

Jeg bor visst i Norges for tiden mest forurensede by. De sier faktisk at det er over alarmnivå når det gjelder NO2 og at vi egentlig burde holde oss hjemme. Ja det er lett for kommunen og ekspertene å si det - at vi skal holde oss hjemme, men ikke like lett å utføre i praksis. Tror ikke sjefen blir sånn kjempeglad hvis de ansatte plutselig ikke kommer på jobb. Det er jo snakk om å ikke tape penger, tross forholdene. Og skolene ja. Joda, vi studenter kan for all del holde oss hjemme vi, men forelesningene går jo som planlagt og da er det en idé å komme likevel. Man må jo få med seg all den viktige informasjonen nå i starten. Og ikke får vi kjøpt bøker heller, hvis vi ikke kan dra inn til byen for å møte de som selger dem. Så der er det litt av en kabal å få til å gå opp. Personlig ser jeg helst at denne eksosskyen bare kan forsvinne, så slipper vi problemet helt. Det er visst noe værgudene eller golfstrømmen eller noe bestemmer over.

Men det skal jeg si dere, politikere av Bergen kommune, at å sette opp gratisbusser er vel og bra det altså. Men det hjelper lite når de ikke stopper noe sted mellom drabantbyene og sentrum. Så alle oss som er i midten er liksom like langt. Da er det jo nødt til å være biler i byen da og forurensningen fortsetter. Jeg ville rett og slett hatt et tiltak der man måtte betale minst 200 NOK for å kunne få lov å kjøre inn i byen, uansett tid på døgnet. Til og med taxier skulle hatt et sånnt lite ekstragebyr. Så kunne folk se at det ble billigere å ta bussen (som vi må betale for!), og det ville bli en betraktelig reduksjon av biler. I følge min teori hvertfall.

Hadde det ikke vært for at dette været gjør det så ille kaldt midt i sentrum, så ville jeg oppfordret folk til å gå mer også. Men det tror jeg at jeg må droppe. Føttene mine er istapper etter 10 min ute på den isete gata (hvor folk forresten løper rundt med spader og hakker hele dagen, som de bruker til å hakke is. Veldig ivrige også, nesten som om de har fått seg en ny hobby, en skikkelig morsom en som de ikke kan få nok av. He he) Men altså, lærer jeg av det? Nei. Ullsokker er for pingler. Og jeg skal definitivt begynne å bruke det heretter. Prøve hardt i det minste, er jo ikke så lett å huske på alle sånne detaljer om morran når man i utgangspunktet er nokså døgnforvirra. Har jo ikke stått opp mens det var mørkt ute på over 1 mnd. Så jeg må nesten ha litt forståelse for meg selv. Og begynne å bruke ullsokker. Per akkurat nå sitter jeg nemlig på badegolvet og blogger. Det er her vi har det varmeste golvet, slik at føttene tiner raskt.

Og så var det helg! 2-dagers uke er noe jeg kommer til å trives med utover våren tenker jeg. Og siden vi leker at det er fredag, er det virkelig lov å slække i dag.

Kommer plutselig tilbake...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar