torsdag 11. mars 2010

Blå-torsdag

Blå-mandager har vi ikke her i huset, ikke bare fordi vi aldri har tid - mandagene er alltid kickstart på uka, men også fordi mandager alltid er bra dager. Men blå-torsdager derimot de finnes. Hvertfall akkurat i dag. Joda, alt fungerer jo sånn egentlig som det skal, men ikke noe mer. Veldig slapp dag. Og det regner. Det er lite som får meg i ikke-orke-gidde-humør, men når det plutselig skal regne bort all den fine snøen vi har hatt, da blir jeg heller mindre fornøyd altså. Hvem vil våkne opp til noe sånnt?

Ok. To grunner til at jeg absolutt ikke har retten på min side for å klage; for det første så har jeg helt selv, og helt frivillig valgt å flytte til regnbyen over alle regnbyer. Jeg visste vel innerst inne hva jeg dro til, for ikke å snakke om hva jeg dro fra. Dessuten er det ikke første gang det regner i Bergen, jeg har jo bodd her i snart to år, og ja det har regnet en del. For det andre, og kanskje enda viktigere, så har jeg vel ingen rett til å klage på at snøen blir borte. Jeg er kanskje en av dem som fint har klart å klage meg gjennom hele vinteren på all denne snøen som aldri tar slutt. Nå når den endelig viser tegn til å forsvinne burde jeg holdt kjeft.

Men jeg gjør ikke det. For på min blogg er alt lov, dermed også motsigelser. Så akkurat nå hater jeg regnet virkelig. Det er übertrist at snøen skal bli borte for regn! Hele vinteren har jeg vært heller forvirret på vær-styrerne, men dette tar kaka altså. Ja, vi trenger ikke mer snø, og hvertfall ikke at det kommer i snøstorm-form. Men den kunne vel bare ligget pent og pyntelig fram til påske eller noe? Deretter kunne den smeltet bort fordi sola plutselig ble så sterk at alle begynte å gå rundt i t-skjorter ute. Det er den perfekte våren. Det blir ikke noen vårstemning av regn... Nå kommer alt sammen bare til å ende opp i sørpe, og is på de kalde dagene. Perfekt. Lag større problemer av de vi allerede har.

Jeg kjenner jeg allerede savner skiturene våre. Kjenne den deilige kulden utenfor, mens det som regel var varmt inne. (Det er et krav såklart, at alt egentlig var behagelig for at det skal bli et godt vinterminne). Og alt lyset snøen laget, lys og stillhet. Og skjerm for den ellers grå byen. Og jeg kjenner at det at jeg kan skrive et helt innlegg om været i Bergen, om at det faktisk regner her, bare er veldig tragisk. Typisk meg, sier jeg da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar