fredag 13. august 2010

Ferie er fri

Og nå er den slutt.
Jeg lengter tilbake til hverdagn. Jeg gleder meg til hverdagen. Det skal bli veldig deilig å komme ordentlig i gang igjen. Ha noe å rekke. Løpe til bussen fordi du ikke har et annet valg enn å rekke den. Stå opp tidlig hver morgen (ja, tidlig og tidlig, men..) fordi du har en plan for dagen. Du skal noe. Jeg elsker å skulle noe. Ha oppgaver, steder å være, gjøre ting jeg liker å gjøre. Og struktur.

Ferie har vært... deilig i år. Jeg føler meg 110% uthvilt, 80% rastløs og 96,7% ferdig med late kjedsomme dager. Fire lange uker uten en eneste arbeidsdag har jeg hatt. To av dem godt plantet ut i den store verden. Denne siste uken har Spania, og solkysten, vært mitt oppholdssted. Det har vært veldig varmt. Helt bokstavelig. Leiligheten jeg har bodd i var ikke i besittelse av aircondition. Heller ei tett for kakerlakker. Men hva sier man til foreldre som tilbyr deg en gratis tur til det store utland? At du egentlig ikke er interessert i å ligge på en strand i nesten 40 grader en uke? At du egentlig kan gå i tottene på hvem som helst fordi nettene blir så klamme at de nesten er usovelige? At du egentlig ikke liker å spise spennende spansk mat på hyggelige restauranter? Gratis? Selv om jeg egentlig ikke er veldig fan av sånne typer ferier, så ville det alltids være litt deilig å komme seg ut i verden og kjenne på litt sol vel.

Og selv om det ble vel mye strandliv, så ble det også tid til litt andre spennende ting. Jeg har for første gang i mitt liv utprøvd en segway. Og det er det morsomste jeg har gjort på lang tid. Ikke fordi det er så veldig actionfylt eller spennende, men fordi det er så enormt fasinerende og vittig. Du blir liksom litt overasket over hva teknologien i dag kan gjøre. En segway er altså en sånn to-hjuling-sak som du styrer med vekten av din egen kropp, og det ser veldig spacea å kjører rundt med. De bruker dem typisk på flyplasser og kjøpesentre med lange avstander. Vi brukte dem til en guidet tur over et større område. Helt genialt.



Så. Sommerens resultat er en brunfarge som for én gangs skyld ligner mer på brun enn på hvit. Et stk veldig kokt hode. Sko, og litt mer sko. Flere sko. Søvn, på morningen vel å merke. Og penger, for jeg har jo jobbet en del. Så nå gjenstår bare det å ha fri. Hverdagen er her rett rundt hjørne, men skole og jobb setter ikke i gang riktig ennå. Nå skal jeg nyte å ha fri. Jeg skal nyte å være tilbake i min kjære by, treffe igjen de personene jeg er aller mest glad i, og jeg skal få orden på livet mitt. Det har på en eller annen måte klart å bli masse kaos på den lille tiden jeg har vært borte. Men sånn kan det gå når man glemmer viktige papirer, koder, ikke har internett og forsømmer hverdagen. Sånn kan det gå når det er sommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar