onsdag 29. desember 2010

Romjulsdrøm

En skulle vøri fire år i romjul. Og det er faktisk helt sant. Juletiden var helt magisk før. Ikke bare var den magisk, egentlig så var den relativt lang også. Enda har jeg det liksom for meg at romjula er kjempelang. At det er masse masse dager å ta av, og masse masse tid til å bare gjøre det man har aller mest lyst til. Jeg ser liksom for meg at det er sånn omtrent to uker mellom jul og nytter.

Så jeg har på en måte fått noen slag i trynet de siste årene, når det gang på gang demrer for meg at det faktisk bare er én uke. Ikke mer. Og at den lille uka går rimelig fort. Jeg lurer på hva det kommer av? Før var det riktignok ingen jobb å ta av, men dagene føltes lengre og mer innholdsrike. Vi kunne for eksempel være en hel dag ute i snøen, for så å komme inn og se en julefilm på TV, og til slutt rekke enda et juleselskap. Vi rakk til og med å pynte oss før vi dro. Jeg tror jeg vil velge å skylde på speilbruken. Tiden føles selvfølgelig kortere, man skal ha mer gjort, og man bruker mer tid på ting. Men speilbruken er nok den største årsaken. Når man er fire år går det ikke akkurat i sminke og oppsatt hår.

Men realiteten ligger nå her og venter på at jeg skal hoppe inn i den likevel. Romjula er over om to dager, og alt jeg hadde drømt om å få tid til, må jeg smått innse at ikke kommer til å bli oppfylt. Tre, eller nesten fire, dager med ferie var det jeg fikk denne julen. Noen må jo stå bak disken å ta imot alt som skal byttes igjen nemlig. Så det er bare å komme seg tilbake til byen og jobben og snøkaoset. Det er da enda godt universitetet ikke begynner på igjen før lenger uti januar en gang.

Men, du vet hva de sier; nytt år, nye muligheter. Jeg ønsker meg at 2011 skal ha ekstra masse tid. Gjerne 26 timer i døgnet. Det hadde vært akkurat perfekt. Mer tid uten å slite seg ut, men samtidig akkurat nok til at man får unna de små tingene som hoper seg opp. Eller ikke gjøre de små tingene, men heller sitte med bena på bordet en time etter jobb før man må legge seg. Eller lese en bok. Eller se tv-serier på internett. Akkurat nok tid. Jeg gleder meg allerede!

3 kommentarer:

  1. jeg elsker den sangen du så vidt skrev noe av. Det er en sang man får skikkelig julestemning av den;)Jeg håper 2011 blir bra på sin måte, om jeg skulle ønske det går vel ikke året saktere men men det er vel slikt man må leve med det! Tida går så fort:O Synes ikke det er lenge siden 2000, så plutselig er det 11 år siden.. hva f..:O? he he xP

    SvarSlett
  2. Vanskelig å si hvorfor, men jo eldre jeg blir dess fortere går tiden.

    SvarSlett
  3. Ms Love: Ja, det er akkurat det, 2000 var jo nettopp og nå er det alt gått hele 10 år.

    Hakkespett: Tiden går bare fortere og fortere ja, men jeg går stadig rundt med et sånnt håp om at bare jeg runder 30 og er ferdig med studieliv og stress, og skal begynne koselig familieliv, da vil den gå sakte igjen. Men kanskje jeg tar feil der... skuff.

    SvarSlett