tirsdag 23. august 2011

Bøker


Jeg leser en del bøker, det har jeg alltid gjort, men spesielt når man jobber i bokhandel blir man inspirert til å lese mer. Det er så mye bra bøker der ute, og jeg vil nesten lese alle, men rekker bare noen få i løpet av livet regner jeg med. Caroline la ut en genial bokliste, som jeg har stjålet og tilpasset til meg.


Favorittbok i barndommen?
Heksene. Jeg elsket forsåvidt alle bøkene av Roald Dahl, men heksene var en klar favoritt, som jeg kunne lese igjen og igjen.

Hva leser du nå?
Akkurat nå leser jeg en barnebok, Smaragdatlaset (John Stephens), en engelsk fantasy, The name of the Wind (Patrick Rothfuss) og sånn litt innimellom dem romanen Anna Karenina (Lev Tolstoy).

Dårlig bokvane?
At jeg planlegger å lese alt for mange bøker. Jeg rekker bare å lese 1 av 3 på ferie for eksempel. Og har derfor alt for mange bøker i bokhyllen som enda ikke er lest, og som blir bortprioritert til fordel for nye.

Verste boka du har lest?
Jeg har ikke for vane å lese dårlige bøker, men jeg leste engang en bok jeg fikk i et blad. Det var tre kjærlighetshistorier som var utrolig overfladiske og teite, og det var i grunnen ingen handling i historiene annet enn at de ble forelsket og giftet seg. Unnskyldningen for å lese denne boka var vel at jeg var plassert på en strand i Egypt og ikke hadde andre alternativer.

Beste boka du har lest i år?
Nådens Omkrets av Jørgen Brekke. Jeg leste den i årsskiftet, så den er kanskje ikke helt godkjent som i år, men den er likevel så bra at jeg må nevne den.

Favorittforfatter?
J.K Rowling. Hun er overlegen. Jeg kan nevne ganske mange forfattere jeg liker veldig godt, både barnebokforfattere og skjønnlitterært, men om jeg må velge én så blir det definitivt henne.

Favorittbøker?
Harry Potter er jo en selvfølge, men Jo Nesbø sine bøker om Harry Hole er en favoritt, og Susanna Clark sin Jonathan Strange and Mr. Norrell.

Kan du lese på bussen?
Ja, det er ikke noe problem, men det forutsetter ofte at bussturen er lengre enn 10 minutter da jeg liker å lese lenge om gangen.

Hvor er din favorittplass å lese på?
Sofaen i stua er best. Ellers så leser jeg mye på senga før jeg legger meg.

Hva tenker du om å låne bort bøker?
Har ingen problemer med å låne bort bøker, regner med at folk behandler dem pent. Og dersom det er bøker som ikke betyr så mye, så går det fint om de blir der. Jeg lider allerede av plassmangel til dem.

Lager du eselører i bøkene dine?
Enda en dårlig bokvane er at jeg aldri har bokmerke. Så ja, det hender det blir eselører, men ikke så ofte. Jeg bruker heller det jeg har for hånden, alt fra kvitteringer, merkelapper og papirbiter, til gresstrå og kulepenner.

Skriver du noen gang i bøkenes marg?
Ikke i vanlige bøker, det hender jo i skolebøker, eller dersom det er en engelsk bok jeg må oversette noe fra. Jeg låner ofte engelske bøker av min tante og hun skriver alltid oversettelser i margen, så jeg har kanskje tatt det litt fra henne. Det hender også at jeg bruker markørtusj i bøkene, dersom det er enkelte sitater og lignende som jeg vil huske på.

Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Originalspråket. Det vil si at jeg kan lese bøker på norsk, engelsk, svensk og dansk. Men det går som regel i norsk eller engelsk.

Hva får deg til å elske en bok?
At den får meg til å glemme tiden og drar meg med videre i historien. Og at jeg gjerne tenker på boken når jeg ikke leser den.

Favorittsjanger?
Krim og fantasy stiller likt.

Sjanger du leser sjeldent (men skulle ønske du leste mer av)?
Jeg leser alt for lite romaner, og holder meg langt unna bestselgerne. Men jeg burde, og vil, gjerne lese mer av dem.

Favorittbiografi?
Jeg kan faktisk ikke huske å ha lest en hel biografi på egenhånd (kanskje noe gjennom skolen). Så det må bli ingen.

Har du noen gang lest en selvhjelpsbok? 
Nei. Men jeg har lest i en selvhjelpsbok. Også studerer jeg psykologi, så mye av pensumet kan jo nesten oversettes til selvhjelp.

1 kommentar: