fredag 9. januar 2009

Forelesninger

En av foreleserne mine sa i dag at vi burde begynne å blogge, og i bloggen kunne vi skrive om alle forelesningene våre - hvordan vi oppfattet dem, hva vi likte og ikke likte. Nå er jo jeg allerede en blogger, så hvorfor ikke lage et aldri så lite blogg-innlegg om forelesningen min de 2 første timene i dag.

For å ta det fra starten da, så skal det først sies at det er en smule tidlig å begynne forelesninger kl 08.15. Ikke at tidspunktet er så utrolig tidlig, men det betyr at man for min del, som har litt reisevei, må stå opp nesten 2 timer før det tispunktet. Det er litt i tidligste laget, så det å klare å være helt våken til første time er en utfordring i seg selv. Da har foreleseren en liten tricky oppgave i forhold til de resterende timene han eller hun skal stå/gå der framme å prate - uten at noen av oss sovner. De må rett og slett fange oppmerksomhet og gjøre det hele litt mer interessant for alle parter. Det klarte kanskje ikke vår kjære foreleser i dag. Det var rett og slett folk som sovnet - det er trist.

Nei, det er et triks det der med å gjøre forelesningene interessante. Det er ikke fordi vi nødvendigvis har en dårlig foreleser, men fordi faget kan være ekstremt kjedelig eller alt for vanskelig. I dag var det kanskje ingen av delene - ikke for min del hvertfall. Jeg synes temaet er relativt interessant og kan en del om det fra før, så det var ikke spesielt vanskelig heller. Saken var den at vi har hatt en nesten helt lik forelesning før. Vi ble ikke mata med noe nytt og spennende, eller utfordrende. Vi fikk i steden bare høre om ting vi har hørt om tidligere i høst, se ekspempler vi hadde sett før, og fikk de samme spørsmålene. Hvilket resulterte i at ingen hadde den aller største trangen til å følge med fordi notater ikke var like viktig, eller forklaringene var nye. Det ble for kjedelig.

Men når det er sagt må jeg si vi hadde en veldig flink foreleser, og etter min mening var temaet litt mer interessant enn bare sånn kjedelig teori om hvem som først og sist fant ut hva som var galt med dagens ledere. Ja, og jeg fikk i allefall med meg at jeg skulle blogge om forelesningen - oppdrag utført!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar