mandag 5. januar 2009

Godt Nyttår!

Så var det 2009, og enda et år har gått så fort at det er knapt jeg henger med. De går faktisk bare raskere og raskere for hvert år. Men samtidig sitter vi igjen med en følelse av at de kanskje inneholder mer for hvert år også. Hvertfall jeg som ennå er ung, men ikke så ung, har så mye jeg skulle gjort på et år og som på en eller annen måte blir gjort. Det er bare ikke før vi sitter der med et nytt år i fanget at vi oppdager hva det forrige året egentlig inneholdt.

Så begynner analyseringen. Alle analyserer årene sine på en eller annen måte. De fleste - som meg selv - legger bare vekt på de negativene sidene, og finner ut at man må gjøre noe med saken. Derav nyttårsforsetter. Det er noen år siden jeg fant ut at "I år skal jeg bli en bedre person" ikke er helt mulig å oppfylle. Selv om det kanskje trengs litt forandringer i holdninger og vaner, så er man den man er uansett om året kommer eller går. Men det å sette opp heller mindre og realistiske mål er greit. Små ting som kan være nyttige i hverdagen, eller som kan gi små lyspunkter og motivasjon for en selv og andre.

Mitt "store" nyttårsforsett i fjor var å skrive personlig regnskap for hver måned. Og jeg kan ærlig påstå at jeg har fullført det målet. Og godt var det - det er først når du setter opp og ser over ting at du oppdager hvordan du faktisk ligger an i økonomien. Så for min del har 2008 vært et bra år på den økonomiske fronten.

I år har jeg litt mindre og enkle mål, men dog litt flere. Jeg har funnet ut at om det er noe jeg vil endre på eller gjøre bedre, så må jeg begynne i det små. Så nå har jeg masse små delmål som jeg skal prøve å utrette dette året. Et av dem er blandt annet å kjøpe meg frisør-shampoo hele året og unngå å bruke noe fra vanlige butikker, de bare ødelegger håret mitt. Men til dette målet må jeg samtidig klare å spare opp penger for hver gang jeg skal kjøpe shampoo. Så spørs det da, om jeg har fått finere hår i slutten av 2009.

Tilsvarende har jeg flere sånne små mål gjennom året som jeg skal prøve å utføre for mitt eget beste. Ting som ikke trenger å være så store og uoppnåelige eller som trenger å ta helt av med det første. Bare små ting, som jeg vet jeg kan klare.

Jeg ser i allefall fram til et nytt år. 2008 var et supert år for min del, med både medgang og motgang, men likeså et supert år. 2009 får komme som det kommer, men jeg sitter faktisk her og gleder meg litt til å komme tilbake til skolebenken på onsdag og derifra ta året som det kommer. Om ikke så alt for lenge er det vår igjen, og så kommer den deilige sommeren og atter en gang høst og til slutt jul. Kankje kommer finanskrisa til å påvirke oss mer enn vi trodde, kanskje blir det oss som får orkaner dette året, eller kanskje blir det nye året omtrent likt som de forrige. Det er uansett deilig med noe nytt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar