søndag 31. januar 2010

Åh, som det snør

Det snør. Masse. I Bergen by. Igjen!
Hadde vi ikke noe sånnt som mildvær og vårtegn her om dagen da? Hva er greia med å pøse på med så sinnsykt mye mer snø nå!? Det kunne de spart seg...

Nå er WinterWonderland på plass i byen igjen, og det er nesten så en bitteliten julefølelse kommer snikende inn gjennom venstre jakkeerme. Haaaaaaloo! Var vi ikke ferdig da? Var ikke dette tidenes vinter? Vinteren over alle vintere, aldri vakrere og aldri kaldere. Hvertfall ikke sålenge ungdomsskolebarna kan huske. Jeg var en av de få som faktisk likte vinteren vi fikk i år. Godtok minusgradene og snømassene, til og med litt av kaoset gikk an. "Unnskyld, men vi bor i Norge liksom, vi tåler litt snø og ordentlig vinter". Nå er jeg ikke helt der akkurat. Litt ferdig med den optimistiske holdningen til dette hvite kalde som er så utrolig vakkert at det bare lager oppstyr. Hvertfall på veiene i hver eneste by. Hvertfall i de byene som ikke har sett snø før og som ikke vet å hanskes med den.

Og i kveld kom den igjen. Masse snø. Jeg mener masse. Vi kunne vel populært kalle det snøstorm, for det har snødd sikkert 20-30 cm på bare noen få timer. Inkludert masse vind. Det er koselig nok med snø inne altså, alt blir veldig fint å se på. Byen lyser liksom. Men ute er det ikke like fint. Det blir ikke den samme kosen akkurat. Jeg gikk ut jeg. Det snødde sidelengs, hardt. Det var vanskelig å se sånn generelt og surere vær kan du lete lenge etter. Jeg gikk ut i Bergansjakke og olabukse. Kjempelurt. Vestlandsbeboere overlever faktisk på grunn av Bergans sine produketer (Takk Bergans!). De der som har laget olabuksa mi derimot (Absolutt ingen takk til Cubus), de burde revurdere norske værforhold og endre produksjonen en liten smule. Jeg er temmelig sikker på at jeg har fått frostskader på begge lårene (det svei som søren!), og hadde dette vært Amerika så kunne jeg seriøst finne på å saksøke dem eller noe.

Ikke gå ut i snøen når det snør. Ikke ta med bilen ut når det snør heller. Du kan bli påkjørt av en buss som ikke skjønner at snø på veien = ikke godt feste, lavere fart i svingene. Gå heller ut når det har sluttet å snø. Sånn som nå i de senere nattestimer var det riktig fint å vandre hjem. Lyst og stille. Og varmt. Jeg tror kanskje det var oppmot pluss. Men ikke ta med bilen uansett. Det er fortsatt snø på veiene. I morgen blir det trafikk-kaos igjen. Tjoho!

2 kommentarer:

  1. Men kjære Hilde da.. det snødde da virkelig ikke mer enn kanskje drøye 10 cm i går.. :) sov godt!

    SvarSlett
  2. Prøvde du å gå gjennom de 10 små cm med snø som falt i går du eller? Føltes det ut som en liten mengde med smådryss? Nei nei nei...

    Jeg er overbevist om at de snødde mer. Hvis det bare var 10 cm utenfor hos deg i dag, så er det fordi vinden har tatt de siste 10!

    Drøm søtt =)

    SvarSlett