onsdag 6. januar 2010

Aking er blitt risikosport

Artikkel i BT i dag: Gutt kvestet i akeulykke

Uff, det er nesten litt trist at noe så uskyldig og gøy kan være farlig. Ok, ikke helt uskyldig da. Det innebærer ofte stor fart og for en del unger ingen form for risikotenkning før man setter utfor. Men man skulle ikke trenge å bli fraktet til sykehuset av den grunn. Jeg trodde forresten at barn var laget av gummi jeg. Var det ikke sånn når vi var små da? Vi aka jo og sto på i bakkene, i både skog og fjell, og krasja jo hele tiden. Har liksom ikke tall på hvor mange ganger jeg har falt av akebrettet eller kjørt rattkjelka rett inn i et tre. Og vi slo oss ja. Men det var det. Vondt der og da, og vi lærte ingen ting av det. Det kunne hende en og annen ulykkesfugl klarte noe sånnt som å slå hull i hode eller brekke en arm, men det var seriøst det mest dramatiske som skjedde. Nå kan man nesten risikere å dø. Jeg velger å skylde på at det er foreldrene som har sluttet å fôre opp ungene på melk. Nå kan de jo velge, og er det melk så er det enten ekstra lett-melk eller sjokolademelk. Supert.

Jeg hadde virkelig gleda meg til å ake på Fløyen altså. Nå tror jeg at jeg må vurdere det nøye på nytt, for jeg har ikke tenkt å havne på sykehus hvor de putter masse ledninger inn i deg. Så pinglete er jeg. Den egenskapen der man klarer å se konsekvensene av en ulykke, litt lengre enn bare krasjet liksom, den har jeg blitt godt utrusta med. Så vi får se da...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar